Na tych planowanych liniach, na które zostały już podpisane umowy na inwentaryzacje, badania będą ruszały w pierwszej kolejności:
- Linia nr 85 Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź Niciarnia o długości 136 km (jako uzupełnienie podpisana dziś umowa na węzeł kolejowy)
- Linia nr 85 Łódź – Sieradz Północny – 55 km
- Linia nr 86 Sieradz Północny – Kępno – 63 km
- Linia nr 86 Kępno – Czernica Wrocławska – 60 km
- Linia nr 86 Czernica Wrocławska – Wrocław Główny – 23 km
- Linie nr 267 i 268 Żarów – Świdnica – Wałbrzych – granica państwa – 62 km;
- Linie nr 58 i 632 Łętownia – Rzeszów – 42 km;
- Linie nr 54 i 56 Trawniki – Krasnystaw Miasto i Wólka Orłowska – Zamość – 46 km;
- Linia nr 29 Ostrołęka – Łomża – 32 km.
Jak zakładają harmonogramy, do końca 2023 r. spółka CPK planuje rozpoczęcie pierwszych robót budowlanych, a ich ukończenie do końca 2027 r. Po ich realizacji skrócą się czasy przejazdu, np. z Warszawy do:
- Łodzi – 45 min;
- Sieradza – 1 godz. 15 min;
- Wrocławia – 1 godz. 55 min;
- Zamościa – 2 godz. 15 min;
Ponadto zostanie utworzone nowe połączenie z Warszawydo Łomży (dziś to jedno z największych miast w Polsce, do których nie dojeżdżają pociągi) – 1 godz. 20 min.
Inwestycje kolejowe CPK to łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. (z czego 530 km wraz z uruchomieniem lotniska). Dzięki inwestycjom CPK łącznie 179 powiatów zostanie skomunikowanych szybkimi połączeniami kolejowymi, a 24 mln ludzi znajdzie się w bezpośrednim zasięgu nowej sieci kolejowej.
Informacja prasowa CPK