Inwestycje

Największa inwestycja kolejowa w woj. opolskim już na półmetku

Fot. PKP PLK

Zwiększy się przepustowość linii, a podróżni dotrą do celu w czasie nawet o połowę krótszym. PKP Polskie Linie Kolejowe modernizują trasę kolejową z Opola do Kędzierzyna Koźlego. Największa inwestycja kolejowa w woj. opolskim jest już za półmetkiem.

Ułożenie nowych torów i sieci trakcyjnej, a także przebudowanie przejazdów to prace, które już zostały wykonane. W remoncie są zaś mosty nad Kanałem Gliwickim i rzeką Kłodnicą. Jak wyglądają szczegóły modernizacji?

Podróżni już korzystają z nowych peronów m.in. na stacjach w Zdzieszowicach, Gogolinie, Górażdżach, Przyworach Opolskich, Jasionie, Grotowicach, Górażdżach. W Kędzierzynie-Koźlu przebudowany został peron nr 3 i prowadzone są prace przy peronach nr 1 i 2. Perony są dostosowywane do potrzeb podróżnych o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Na stacjach w Zdzieszowicach i Opolu Groszowicach oraz na przystanku Opole Grotowice, dostęp do pociągów ułatwią windy. W Gogolinie budowane jest 40 metrowe przejście pod torami. Zapewni bezpieczne dojście na peron i dogodną komunikację w mieście. Dostęp do peronów ułatwią 3 windy. Na peronach montowane są wiaty, ławki oraz oznakowanie i gabloty informacyjne. Obiekty kolejowe zyskują nowe oświetlenie. Na linii Opole – Kędzierzyn Koźle, na dziesięciu stacjach i przystankach, podróżni zyskują większą dostępność i komfort.

Po nowych torach i mostach

Między Raszowem, Zdzieszowicami a Gogolinem oraz Górażdżem, Przyworami Opolskimi i stacją Opole Groszowice powstało 53 km nowych torów. Na pierwszym odcinku ruch odbywa się dwutorowo, na drugim – po jednym torze. Wymieniono także 75 proc. wszystkich rozjazdów. Obok torów zostały umieszczone nowe konstrukcje sieci trakcyjnej. Poprowadzono także kable dla urządzeń łączności i zabezpieczenia ruchu pociągów. Wykonano prace odwodnieniowe. Zastosowanie zmechanizowanego sprzętu, m.in. pociągu do potokowej wymiany toru (PUN) oraz oczyszczarki tłucznia ułatwia realizację i postęp prac.

Modernizacja linii kolejowej obejmuje także remont dwóch mostów – nad rzeką Kłodnicą i nad Kanałem Gliwickim. Odnawiane i wzmacniane są przyczółki, podpory i przęsła. Następnie ułożone będą nowe tory. Kolejowe przeprawy zapewnią sprawny przejazd cięższych niż obecnie składów towarowych, o nacisku na oś 221 kN.

Prace remontowe obejmują łącznie 60 obiektów – nie tylko mostów, ale także wiaduktów i przepustów. Zmodernizowanych zostanie także 27 przejazdów kolejowo-drogowych. Poza wymianą nawierzchni dróg montowane są nowe lub dodatkowe urządzenia zabezpieczające. Przebudowane tory, nowe rozjazdy i sieć trakcyjna oraz zamontowane nowe urządzenia zabezpieczenia ruchu kolejowego umożliwią prowadzenie pociągów z prędkością do 160 km/godz.

OpoleKędzierzyn-Koźle- nowy standard na międzynarodowym szlaku

Odcinek OpoleKędzierzyn-Koźle jest na trasie pomiędzy Górnym i Dolnym Śląskiem. Trasą w ciągu doby przejeżdża nawet 90 pociągów. Przebudowa odcinka zwiększy jego przepustowości. Zmodernizowane tory, nowe rozjazdy i sieć trakcyjna oraz zamontowane nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym umożliwią prowadzenie pociągów z prędkością do 160 km/godz.

Dodaj komentarz