Wywiady

Piotr Król: Kolej na kolejne fundusze [WYWIAD]

Linie kolejowe: 2 392,00 mln euro (z czego 100 mln euro na cele realizowane przez CPK sp. z o.o.). Działania inwestycyjne w zakresie modernizacji linii kolejowych obejmują prowadzenie prac w ramach projektów indywidualnych na około 478 km linii kolejowych o znaczeniu krajowym i regionalnym w okresie do sierpnia 2026 r., w tym ponad 300 km na sieci TEN-T (z czego 200 km na sieci bazowej). Dodatkowo realizowane będą zadania m.in. w zakresie wymiany SDIP i centralizacji zarządzania posterunkami ruchu. Realizacja prac w tym zakresie pozwoli na prowadzenie dłuższych pociągów, co przełoży się na oszczędności po stronie przewoźników kolejowych.

Pasażerski tabor kolejowy: 965 mln euro (z czego 482,5 mln euro na dofinansowanie zakupu 38 składów PUSH-PULL dla PKP Intercity S.A. oraz 482,5 mln euro do wydatkowania w ramach procedury konkursowej przez przewoźników regionalnych). Wsparcie będą mogły otrzymać jedynie pojazdy zeroemisyjne, tj. zasilane energią elektryczną lub hybrydowe wykorzystujące obok energii elektrycznej inne zeroemisyjne rozwiązania oraz wyposażone w system ERTMS. W ramach inwestycji na poziomie ponadregionalnym planowane jest wsparcie finansowe PKP Intercity S.A. w celu zakupu taboru – 38 pociągów PUSH-PULL (7-wagonowych składów piętrowych wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi).

Pasażerski tabor kolei regionalnej (mechanizm pożyczkowy): 500 mln euro pożyczek do rozdysponowania w ramach procedury konkursowej przez przewoźników regionalnych. Zakres przedmiotowy projektu składa się z inwestycji w ramach mechanizmu pożyczkowego w pasażerski tabor kolejowy do przewozów regionalnych. Wsparcie będą mogły otrzymać jedynie pojazdy wyposażone w ERTMS oraz zeroemisyjne tj. zasilane energią elektryczną lub hybrydowe wykorzystujące obok energii elektrycznej inne zeroemisyjne rozwiązania. Wsparcie dla zakupu taboru do przewozów regionalnych zostanie udzielone w ramach otwartego, konkurencyjnego postępowania konkursowego zapewniającego równy udział wszystkich zainteresowanych podmiotów spełniających kryteria (w tym PolRegio).

Transport intermodalny: 175 mln euro w ramach procedury konkursowej. Realizowane będą inwestycje wpisujące się w cele określone w opracowywanym dokumencie kierunkowym dla obszaru transportu intermodalnego. Podejmowane inwestycje będą obejmowały zarówno działania punktowe w obszarze budowy, rozbudowy i unowocześnienia terminali przeładunkowych, bocznic prowadzących do terminali i bocznic w terminalach, zakupu specjalistycznego taboru służącego do wykonywania przewozów intermodalnych, a także w odniesieniu do urządzeń wykorzystywanych do przeładunku. Projekty mogą obejmować także, jako element składowy, działania z zakresu cyfryzacji, zwiększające efektywność funkcjonowania terminali i obsługi towarów.

Realizowane działania będą skoncentrowane na terminalach drogowo-kolejowych zlokalizowanych na sieci TEN-T jak również zakupy specjalistycznego taboru do przewozów intermodalnych. Dodatkowo, w ramach KPO zakłada się przeznaczenie środków na zwiększenie cyfryzacji sektora kolejowego – zarówno w wymiarze infrastrukturalnym jak i przewozowym. W zakresie cyfryzacji sektora kolejowego przewiduje się m.in. zakup i instalację 180 urządzeń pokładowych ETCS, wdrożenie zdalnego sterowania na 35 kolejowych posterunkach ruchu, oraz modernizację kolejowych systemów przejazdowych w 45 lokalizacjach.

Program Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027 (FEnIKS) to olbrzymie pieniądze do zagospodarowania. Jak ich podział pomiędzy transport drogowy i kolejowy ma się do zmniejszenia emisji?

W chwili obecnej trwają ustalenia dotyczące podziału środków przewidzianych w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027 na poszczególne sektory gospodarki w zakresie dostępnej alokacji środków UE. Jednocześnie należy pamiętać, że rozwój infrastruktury transportowej objęty jest szeregiem wymogów, zobowiązań, strategii i polityk zarówno na poziomie krajowym, jak i UE. Jako kluczowe można wskazać na poziomie UE: wymogi dla sieci TEN-T (Rozporządzenie 1315/2013), Europejski Zielony Ład i Strategię Zrównoważonej i Inteligentnej Mobilności UE, Ramy polityki bezpieczeństwa ruchu drogowego UE na lata 2021–2030 oraz na poziomie krajowym: Strategię Zrównoważonego Rozwoju Transportu, Koncepcję CPK oraz Polski Ład.

Dodaj komentarz