Aktualności Targi

Izba Kolei z rekordem na Targach Trako

Nowy przebieg granicy przeciął linię prowadzącą dawniej do Brześcia, która od tego czasu kończy się we Włodawie. Spójność komunikacyjna Polski Wschodniej cierpi także na braku współpracy między samorządami sąsiadujących województw.
W opinii Domoradzkiego istnieje konieczność lepszej współpracy między PKP IC a przewoźnikami regionalnymi, którzy powinni wzajemnie zasilać swoją ofertę. Do renesansu kolei w regionach mogłaby przyczynić się też deglomeracja, a zatem przeniesienie części urzędów państwowych poza stolicę.
Andrzej Bittel, położył nacisk na fakt, że wykluczenie komunikacyjne to problem społeczny. Powiedział, że:
– Dotyka ono blisko 100 sołectw. Również blisko 100 miast powyżej 10 tysięcy mieszkańców nie ma dostępu do kolei pasażerskiej. Naszą rolą jest zmiana tego stanu i zapewnienie transportu zbiorowego.

Kolej Dużych Inwestycji – strategia z myślą o podróżnych

Organizatorem tej debaty było PKP Intercity i jak sama nazwa mówi poruszono w rozmowach zagadnienia inwestowania.
Prezes PKP Intercity Marek Chraniuk podkreślił, że z siedmiu zaplanowanych miliardów, przewoźnik zakontraktował już ponad połowę, bo cztery miliardy złotych.
– Wykorzystaliśmy m.in. możliwość opcji na zakup dziesięciu kolejnych lokomotyw od nowosądeckiego Newagu.
Podczas targów spółka ogłosiła, że rozszerzy swoje zamówienieNewag i zamiast dwudziestu lokomotyw Griffin, kupi ich aż trzydzieści.
Marek Chraniuk zaznaczył, że:
– To pierwszy taki przypadek w historii, kiedy w tak szybkim tempie otrzymamy 30 nowych lokomotyw. Dodał także, że:
– Na naszych oczach powstaje nowy produkt. Chcemy jako spółka rozwijać się w różnych kierunkach, a jak wskazują badania, dla pasażera najbardziej liczy się komfort. Z tych samych badań wynika także, że ten pasażer jest coraz bardziej wymagający. I my musimy temu sprostać.

Zakup taboru na potrzeby komponentu kolejowego CPK

Uczestnicy konferencji „Zakup taboru na potrzeby komponentu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego” podjęli dyskusję nad zagadnieniami zakupu i optymalnego wykorzystania pojazdów kolejowych oraz stanem przygotowania i strategią przewoźników kolejowych, mających obsługiwać port.
Kamil Grotnik, koordynator projektu InnoPKP, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, stwierdził, że:
– Dialog techniczny trwa od kilku miesięcy, udało się przeprowadzić dwie tury rozmów z zainteresowanymi producentami taboru kolejowego, zarówno polskimi, jak i zagranicznymi.
Podkreślił, że:
– Najistotniejszymi kwestiami, o jakich rozmawialiśmy, to prędkość, wielosystemowość, ale i zagadnienia innowacyjne lecz z możliwościami składów wagonowych. Mowa była również o transporcie bagażu.
Wymogi dotyczące taboru z punktu widzenia CPK omówił Patryk Wild, przewodniczący zespołu ds. komponentu kolejowego CPK w zespole Pełnomocnika Rządu.
– Z punktu widzenia biura pełnomocnika rządu do spraw CPK, wymogi jeśli chodzi o tabor są oczywiste, gdyż chcemy, by ten system był najwygodniejszy, najszybszy i konkurencyjny cenowo. Skupiamy się na wszystkich zagadnieniach – od wygodnych siedzeń – powinny mieć około 20 cali, jak w klasach Biznes w samolotach. Byłby to komfort niespotykany w autobusach i innych środkach transportu.
Adam Laskowski, członek zarządu PKP Intercity SA, zaznaczył, że:
PKP Intercity podchodzi projektowo do kwestii CPK. Skupiamy się na największej strategii inwestycyjnej w polskiej kolei – na targach prezentujemy nowe lokomotywywagony. Centralny Port Komunikacyjny będzie kolejnym etapem rozwoju spółki. Jesteśmy otwarci na wszelkie sposoby finansowania taboru w różnych formułach. Jesteśmy otwarci na rozmowy i konkretne rozwiązania.
Podczas debaty głos zabrali również przedstawiciele spółek produkujących tabor.
Krzysztof Celiński, Prezes Zarządu Siemens Mobility Sp. z o.o., przedstawił możliwości spółki:
– Nasza firma ma całą gamę produktów, które są rozwijane. Rozwijamy EZTy dużych prędkości, które niedługo wypuścimy na rynek komercyjny, ale produkujemy również lokomotywywagony, mogą to być też pociągi typu push-pull. Projektując pociąg dla CPK, musimy wiedzieć, jak często pociąg będzie stawał, jak szybko będzie jechał, ile pasażerów będzie przewoził.
Hubert Stępniewicz, Prezes Zarządu H. CegielskiFabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o., przyznał, że:
– Za wcześnie jest jeszcze na zaawansowane prace koncepcyjne. Istotne jest poszukiwanie odpowiedzi, w jakim stopniu w projektowaniu taboru mogą uczestniczyć polscy producenci. Chcemy uczestniczyć w tym projekcie i być częścią tego przedsięwzięcia.
Wtórował mu Krzysztof Sędzikowski, prezes zarządu Pesa Bydgoszcz SA:
– Uczestniczymy w dialogu technicznym i nadal będziemy uczestniczyć. Pesa nie jest w stanie w krótkim czasie zaprezentować koncepcji przystosowanego pojazdu – jest to kwestia doświadczenia oraz bezpieczeństwa. Jednak wspólnymi siłami z polskimi producentami można zaprojektować i wykonać taki pojazd – wymaga to jednak więcej czasu.

W trakcie targów odbyło się szereg kolejnych paneli dyskusyjnych i debat. Były to między innymi:

Masterplan dla przewozów towarowych – debata międzynarodowa zorganizowana przez Fundację ProKolej. Dyskusja dotyczyła planów rozwoju europejskiej kolei oraz możliwości wzmocnienia jej pozycji w konkurencji z transportem samochodowym.
Stan bezpieczeństwa kolei – zorganizowana przez Urząd Transportu Kolejowego podczas, której zaprezentowano najnowsze dane dotyczące bezpieczeństwa kolejowego, oraz podjęto dyskusję nad tematyką bezpieczeństwa kolejowego.
Digitalizacja w branży kolejowej – Szansa czy zagrożenie dla rynku kolejowego? – seminarium przygotowane przez firmę PILZ Polska a dotyczące studium przypadków związanych z implementacją inicjatywy Kolei 4.0 na rynkach EU.
„Innowacja + Integracja = Wybieram POLREGIO!”, debata Przewozów Regionalnych dotykająca zagadnień związanych ze zmianami jakie spółka przeszła w ostatnich latach, współpracą z przewoźnikami autobusowymi, operatorami oraz producentami nowatorskich rozwiązań i produktów.

MD

Dodaj komentarz