Pasażer

Jakie korzyści płyną z Krajowego Programu Kolejowego?

Poprawa komfortu i większa dostępność- takie wnioski płyną z efektów prac prowadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach Krajowego Programu Kolejowego o wartości blisko 76 mld. Korzyści dotykają mieszkańców na terenie całego kraju. 

PKP PLK prowadzi inwestycje, które są efektem rosnącego zainteresowania koleją we wszystkich jej aspektach- poczynając od przewozów aglomeracyjnych, poprzez regionalne, dalekobieżne, ale także ruch towarowy

Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk:

– Naszym celem jest kolej bezpieczna, komfortowa i przewidywalna. Wszelkie nasze wysiłki inwestycyjne są ukierunkowane na ten cel. Do 2023 r. zmodernizujemy w sumie 9000 km szlaków kolejowych. Inwestycje na sieci kolejowej to skrócenie czasu przejazdu i zwiększenie komfortu podróży.

 

Realne korzyści widać na Dolnym Śląsku gdzie po kilkunastu latach można podróżować koleją w Legnicko-Głogowskim Okręgu Miedziowym.  Skrócił się czas przejazdu z Głogowa, przez Legnicę i Lubin do Wrocławia do ok. 1 h 30 min. Poprawiły się połączenia międzyregionalne i międzynarodowe, w kierunku Krakowa, Szczecina czy Berlina. Po kilkunastu latach wróciły pociągi na trasę z Leszna do Głogowa. Zelektryfikowano odcinek Węgliniec – Zgorzelec w rezultacie czego podróż z Wrocławia do Zgorzelca skróciła się do 1 h 40 min. 

Zakończenie prac na trasie PoznańPiła wpłynęło na poprawę bezpieczeństwa jak również na skrócenie czasu przejazdu m.in. w aglomeracji poznańskiej oraz z Poznania w kierunku północnym.  Porównywalny efekt przyniosła modernizacja linii Opole-Nysa, gdzie czas podróży skrócił się o ok. 20 minut. Trzeba zwrócić uwagę, że pociągi wróciły na modernizowane linie LublinWarszawa, OlsztynDziałdowo, Szczytno –  PiszEłk, czy na trasę KrakówZakopane.

Prace prowadzone przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wpływają na wzrost dostępności do kolei. Podróżny ma natomiast zapewniony większy komfort podczas jazdy.

Potwierdzeniem jest 18 nowych przystanków m.in. na:

  • Podlasiu (np. Orzechowicze), 
  • Dolnym Śląsku (m.in. Lubin Stadion), 
  • Lubelszczyźnie (Lublin Zachodni), 
  • Opolszczyźnie (Nysa Wschodnia), 
  • Warmii i Mazurach (Olsztyn Śródmieście). 

Oznacza to, że  mieszkańcy kolejnych regionów Polski zyskują lepszy dojazd do pracy i szkoły. Wraz z postępem inwestycji modernizowane są także kolejne stacje i przystanki, które dostosowywane są do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Dla osób niedowidzących i niewidomych na stacjach dostępne są tablice informacyjne z alfabetem Braille’a. Korzystne zmiany dla pasażerów widać tak na dużych stacjach, jak i na małych przystankach. Nową jakość obsługi oferują stacje Szczecin Główny i Gdańsk Główny. Zmieniają się stacje Rzeszów Główny, Lublin Główny oraz Legnica.

W 2019 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zmodernizowały łącznie ok. 1400 km torów, wymieniły prawie 1300 rozjazdów i zwiększyły poziom bezpieczeństwa na 700 przejazdach kolejowo-drogowych. PLK dbają o najwyższy poziom bezpieczeństwa. Na sieci kolejowej montowane są nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym, nowe rozjazdy – elementy torów zapewniające płynny przejazd pociągów przez stacje. Bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym zapewnia modernizacja przejazdów kolejowo-drogowych. Ważnymi elementami inwestycji są nowe bezkolizyjne skrzyżowania np. w Jaworznie, Krakowie, Krzeszowicach, Woli Filipowskiej. Zwiększają one bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i ułatwiają komunikację w miastach i regionach. Podobną funkcje pełnią przejścia pod torami budowane na stacjach i przystankach, dostosowujące centra komunikacji do potrzeb mieszkańców.

Dodaj komentarz