PKP CARGO, spółka zrzeszona w Izbie Kolei, zaprezentowała podczas Trako, nową, elektryczną lokomotywę Dragon 2. Przekazano również, że pierwsza tego typu jednostka wyjedzie na tory jeszcze w 2019 roku. W sumie w ramach kontraktu Konsorcjum NEWAG dostarczy PKP Cargo najpierw siedem lokomotyw ze spalinowym modułem dojazdowym, a w kolejnych transzach 24 lokomotywy dwusystemowe (3kV i 25 kV).
Zaletą Dragonów, w opinii Warsewicza jest to, że PKP Cargo może przewozić ładunki szybciej, taniej i na większe odległości.
Zapewnił on, że:
– Jednostkowy koszt przewozu jest niższy, a klient otrzymuje ładunek szybciej niż do tej pory. Do tej pory nie myślano strategicznie na temat poprawy przewozów i lepszego wykorzystania taboru. My patrzymy dekadowo. Ta lokomotywa ma służyć dziesiątki lat.
Sukcesy targowe odniosła również Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Na stoisku ŁKA atrakcją był interaktywny quiz z nagrodami oraz pamiątkowe zdjęcia w czapkach konduktorskich. Podczas targów ŁKA otrzymała nagrodę główną w konkursie im. inż. Józefa Nowkuńskiego za innowacyjny system integracji komunikacji kolejowej i autobusowej w województwie łódzkim. Nagrodę odebrał Marszałek Województwa Łódzkiego Grzegorz Schreiber z rąk Wiceministra Infrastruktury Andrzeja Bittela.
Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo SA, podkreslił, że:
Kontrakt na 31 sztuk lokomotyw to największy zakup pojazdów trakcyjnych przez spółkę i największe seryjne zamówienie po 1989 roku.
Debaty, konferencje, seminaria…
Targi TRAKO to nie tylko miejsce spotkań firm z branży kolejowej i tramwajowej, ale również : platforma dyskusji, wymiany doświadczeń i poszukiwania innowacyjnych rozwiązań dla infrastruktury, systemu zarządzania transportem i technologii wyposażenia taboru. W ramach targów odbyło się ponad 40 wydarzeń – debat, seminariów, konferencji i prezentacji.
Andrzej Bittel, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu, zaznaczył, że:
Wdrożenie IV Pakietu Kolejowego może okazać się szansą na rozwój całego sektora kolejowego, to jednak konieczne będzie odroczenie wejścia w życie części jego postanowień dla krajów takich jak Polska.
Kolej 4.0 – między misją, a efektywnością
Tematem debaty była przyszłość polskiej kolei po zbliżającym się wejściu w życie IV Pakietu Kolejowego UE. Uczestnicy uznali, że w rezultacie konkurencji między przewoźnikami sektor kolejowy będzie mógł pogodzić efektywność z pełnieniem funkcji społecznych.
Dodał on, że:
– Poziom rozwoju kolei w Europie jest różny, więc mimo sukcesów w doganianiu lepiej rozwiniętych systemów kolejowych konieczne będą okresy przejściowe .
Maurizio Castelletti z Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu Komisji Europejskiej podkreślił korzyści z wprowadzenia IV Pakietu.
– IV Pakiet Kolejowy to wyzwanie, ale też szansa. Daje możliwość stworzenia w Europie jednolitego obszaru kolejowego. Opiera się na dwóch filarach: rynkowym i interoperacyjności.
O korzyściach wspomniał również Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego:
– Pociągi komercyjne w ramach otwartego dostępu uzupełniają siatkę PSC. PKP IC już dziś uruchamiają oba typy połączeń. W efekcie uzupełnianie oferty przyczynia się do jeszcze większego powrotu pasażerów, bo poprawia częstotliwość .
W trakcie debaty wspomniano także o czynnikach osłabiających kolej w Europie. Tymi, dla dra Josefa Doppelbauera, dyrektora wykonawczego Europejskiej Agencji Kolejowej są przede wszystkim fragmentacja i podział granicami państw.
– Pociągi powinny móc przejeżdżać przez całą Europę bez przeszkód a dzięki IV Pakietowi Kolejowemu usuwamy te granice.
Wspominał o tym również prezes Góra, która zaznaczył, że:
– Umowa dotyczy współpracy we wdrażaniu Pakietu nie tylko w Polsce, ale w całej Europie. Kolej będzie dzięki temu jeszcze bardziej efektywna. Ważnym obszarem jest też wdrażanie ERTMS oraz Technicznych Standardów Interoperacyjności.