Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała z Kolejami Ukraińskimi umowę o współpracy. Strona polska wesprze Ukrainę w odbudowie połączeń kolejowych w europejskim standardzie. W trakcie Railway Direction Days 2023 podpisano także porozumienie o współpracy w zakresie budowy Kolei Dużych Prędkości w krajach Trójmorza.
Do podpisania porozumienia między CPK a Ukrzaliznytsią doszło w trakcie kongresu Railway Direction Days 2023, który odbywa się w Warszawie. Jak wyjaśnił wiceminister funduszy Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK, jednym z pomysłów jest budowa kolei dużych prędkości. Pociągi miałyby ruszać z Kijowa.
– Będzie to połączenie przez jedną ze szprych CPK – informuje Marcin Horała. – Sama spółka przekaże stronie ukraińskiej know-how i wypracowane przez nas standardy.
Docelowo kolejowy system KDP będzie mógł objąć wszystkie kraje Trójmorza. Będzie też gotowy do dalszego rozwoju na terenie Ukrainy (przedłużenie „szprychy” nr 5 CPK do Lwowa, a docelowo do Kijowa). Rozwój połączeń KDP Polska-Ukraina wpisuje się w plan odbudowy tego kraju i koncepcję wydłużenia korytarzy TEN-T za wschodnią granicę Polski.
Budowa Kolei Dużych Prędkości w krajach Trójmorza
W trakcie Railway Direction Days przedstawiciele CPK, Správa železnic i Rail Baltiki podpisali porozumienie o współpracy. Ta dotyczyć ma budowy prawie 4,5 tys. km linii Kolei Dużych Prędkości na terenie krajów Trójmorza. Pierwsze odcinki, w tym trasa Warszawa – Łódź, mają zostać uruchomione już w 2028 r. W tym czasie rząd planuje także uruchomić I etap lotniska CPK. Chce także zakończyć prace modernizacyjne (realizowane przez PKP PLK) na trasie Rail Baltica (granica z Litwą – Warszawa).
Jak wynika z założeń, do 2030 r. w Estonii, na Łotwie i Litwie powinien powstać cały korytarz transgraniczny Rail Baltica Tallin – Warszawa, przez Rygę, Kowno, z odnogą do Wilna, aż do granicy z Polską. Pierwsze odcinki uruchomione mają być od 2027 r.
W tym czasie powstanie też odcinek linii KDP V4 między Pragą, Brnem, Bratysławą i Budapesztem. W kolejnych latach do linii V4 dołączane będą kolejne odcinki z Polski: Katowice – Ostrawa i tzw. Węzeł Małopolsko-Śląski.
– Trójmorze to jeden z najszybciej rozwijających się obszarów w Europie. W ciągu ostatnich 20 lat PKB w tym regionie rosło w tempie prawie dwukrotnie szybszym niż w tzw. starej UE. Te projekty kolejowe są skrojone pod potrzeby poszczególnych krajów i regionu Trójmorza jako całości. Nowa projektowana sieć KDP, czyli inwestycje kolejowe CPK wraz z pozostałymi inwestycjami, np. Rail Baltica i V4, stworzą w przyszłości kolejowy kręgosłup Trójmorza, będąc jednocześnie kluczowym elementem unijnej sieci transportowej TEN-T – mówi Marcin Horała.
Połączenie Tallin – Budapeszt i Praga
Dzięki wspólnym inwestycjom powstanie np. połączenie Tallin – Warszawa – Katowice – Budapeszt (1700 km) i Tallin – Warszawa –Wrocław – Praga (1500 km, w tym 400 km po „szprysze” nr 9 CPK).
– To jest ten unikalny, jedyny w swoim rodzaju czas w naszej wspólnej historii, kiedy to działając w regionie razem, możemy stworzyć bezkonkurencyjną ofertę połączeń kolejowych. Wyciągamy wnioski z inwestycji w KDP na Zachodzie. Dzięki temu nasze projekty mogą przynieść efekt gospodarczego domina, dając impuls do rozwoju dla innych branż i sektorów – dodał Prezes CPK Mikołaj Wild.