Kontynuacja inwestycji w Krakowie
Kontynuowana będzie modernizacja Krakowskiego Węzła Kolejowego. Ze względu na prowadzone prace, na odcinku Kraków Główny – Podłęże pociągi nie będą jeździć w dzień, a w godzinach 9:50 – 14:00 ruch będzie jednotorowy. Podobne zmiany – dzienna przerwa w kursowaniu składów oraz ruch jednotorowy – zostaną wprowadzone na linii kolejowej łączącej Kraków Główny ze Skawiną, na której będą prowadzone prace modernizacyjne. Po jednym torze pociągi będą kursować także na szlaku wjazdowym do stacji Kraków Główny, co spowoduje początek prac przy budowie trasy S7 i przebudowie al. 29 Listopada.
Uruchomienie od 13 marca pociągu TLK Zefir w zmienionej relacji z Kołobrzegu do Krakowa Głównego poprawi połączenia Krakowa z Częstochową, Lublińcem oraz Kluczborkiem.
Zmiany w Polsce południowo-wschodniej
Od 6 kwietnia do 12 czerwca kursujące pomiędzy Krakowem a Zagórzem pociągi TLK Bieszczady i TLK Wetlina pojadą trasą zmienioną przez Strzyżów nad Wisłokiem, Rzeszów Staroniwę, Rzeszów Zachodni i Dębicę. Za pomijane postoje na podstawowej trasie będzie kursować zastępcza komunikacja autobusowa (ZKA) relacji Jasło – Tarnów.
W terminach od 19 kwietnia do 12 czerwca pociągi TLK i IC kursujące po linii numer 68 zostaną przekierowane na trasy okrężne z powodu prac torowych. Trasą okrężną przez linię numer 71, z zatrzymaniami w Tarnobrzegu, Nowej Dębie i Kolbuszowej pojadą pociągi:
- IC Hetman relacji Lublin / Hrubieszów – Wrocław – Lublin / Hrubieszów;
- TLK Górski relacji Szczecin – Rzeszów – Szczecin;
- TLK Roztocze relacji Bohumin – Lublin – Bohumin.
Pozostałe kursujące tą trasą pociągi IC Witos i IC San relacji Warszawa – Przemyśl – Warszawa, zakończą kurs w Leżajsku, a kontynuowanie podróży będzie możliwe autobusami zastępczej komunikacji autobusowej w relacji Leżajsk – Przemyśl – Leżajsk.
ZKA wystąpi również na Lubelszczyźnie. Na odcinku Lublin – Łuków – Lublin będzie kontynuacja dotychczasowej organizacji i zapewni przesiadkę do pociągów relacji Terespol – Warszawa – Terespol w Łukowie. Ponadto od 10 maja do 12 czerwca komunikacja autobusowa zastąpi pociągi IC Hetman oraz TLK Zamoyski na krótkim odcinku Hrubieszów – Zamość.
Zmiany w pozostałych częściach Polski
Od 14 marca dostęp do usług PKP Intercity zyskają mieszkańcy miejscowości Warlubie w województwie kujawsko-pomorskim – zacznie tam zatrzymywać się para pociągów IC Bałtyk relacji Gdynia – Poznań – Gdynia oraz skład IC Pomorzanin kursujący z Gdyni do Wrocławia.
Trwają prace inwestycyjne na linii nr 1. Ze względu na ograniczoną przepustowość na odcinku Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Będzin pociągi PKP Intercity będą jeździć trasą zmienioną z pominięciem stacji Dąbrowa Górnicza, Będzin Miasto i Sosnowiec Główny, zatrzymując się na stacji Sosnowiec Południowy. Zmiana dotyczy składów:
- IC Morcinek relacji Lublin – Wrocław – Lublin;
- TLK Doker relacji Gdynia – Katowice – Gdynia;
- IC Sztygar relacji Lublin – Katowice – Lublin;
- TLK Chemik relacji Katowice – Płock;
- IC Hutnik relacji Bielsko-Biała – Gdynia;
- IC Skarbek relacji Bielsko-Biała – Olsztyn;
- IC Pilecki relacji Racibórz – Warszawa;
- IC Bolko relacji Wrocław – Lublin;
- TLK Kormoran relacji Olsztyn – Polanica Zdrój;
- IC Daszyński relacji Bielsko-Biała (4120)/Zwardoń (4150) – Warszawa;
- IC Silesia14000 (116)/41000 (117) relacji Warszawa – Praga – Warszawa;
- EIC Sobieski relacji Wiedeń – Gdynia.
W czasie obowiązywania korekty rozkładu, która wchodzi w życie 14 marca, pociągi PKP Intercity jeżdżące na odcinku Wrocław – Ostrów Wielkopolski będą pokonywać tę trasę w trzech różnych wariantach, w zależności od okresu – od 14 marca do 8 kwietnia pojadą przez Oleśnicę, od 9 kwietnia do 3 maja będą jeździć trasą podstawową, a pomiędzy 4 maja a 12 czerwca pojadą przez Krotoszyn. Trasy objazdowe wydłużą czas jazdy na całej trasie do 40 minut.